Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Role pedagoga v prevenci civilizačních onemocnění
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | educator; professional competences; didactic principles; physical activity |
Popis | Role pedagoga hraje zásadní podíl na efektivitě výchovně-vzdělávacího procesu za cílem prevence civilizačních onemocnění. Role pedagoga spočívá v tom, že plánuje, organizuje, realizuje a vyhodnocuje výchovně-vzdělávací proces. K tomu, aby mohl tyto činnosti adekvátně vykonávat, musí mít na dostatečné úrovni odborné (profesní) kompetence, schopnosti a dovednosti komunikační, motivační, prezentační, diagnostické a organizační. Vedle uvedených odborných kompetenci by měl mít pedagog potřebné osobnostní předpoklady jako je morální profil, schopnost vybrat a aplikovat vhodné metody a techniky svého působení na subjekt a schopnost empatie a lásky. Efekt pohybové intervence se neobejde i bez schopnosti sebereflexe a sebekritiky, schopnosti analyzovat svoji vlastní pedagogickou činnost a vyvozovat z ní důsledky, modifikovat výukové metody a postupy. Při plánování a realizaci pohybových intervencí je třeba dodržovat didaktické zásady jak obecné, tak i individuální. Jedině komplexním přístupem pedagoga k tělovýchovnému procesu lze účinně preventivně působit proti vzniku civilizačního onemocnění. |