Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Role uživatelského rozhraní při práci s 3D prostorovými daty
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek se zabývá prvními výstupy výzkumu, jehož hlavním předmětem je hledání vhodného uživatelsky přívětivého rozhraní při 3D vizualizaci prostorových dat. Na tomto výzkumu se podílí pracovníci a studenti Psychologického ústavu Filozofické fakulty, HCI (Human Computer Interaction) laboratoře Fakulty informatiky a Geografického ústavu Přírodovědecká fakulty Masarykovy univerzity. V rámci výzkumu byly zatím srovnávány dva různé způsoby vizualizace 3D dat (projektor ve 2D módu a ve stereoskopickém režimu) a dvě možné ovládací zařízení (klasická počítačová myš) a Wii Remote Controller (ovládací zařízení konzole Nintendo). Proces experimentálního testování různých variant uživatelského rozhraní byl rozdělen do tří po sobě následujících kroků. První fází bylo vyplnění on-line dotazníku zjištujícího zkušenosti uživatelů s 3D vizualizací a mapami obecně, druhou fází byla samotná práce s 3D vizualizací, spojená s rozhovorem, a třetí částí bylo vyplnění testu prostorové představivosti. Pro vizualizaci 3D dat bylo použito hardwarové vybavení HCI a open source software VRECKO vyvíjený HCI. Práce s 3D vizualizací zahrnovala úkoly jako například srovnání nadmořských výšek dvou či více bodů, identifikace terénního profilu, odhad orientace vůči světovým stranám či zjištění, který z vyznačených objektů bude nejdříve ohrožen stoupající vodní hladinou při povodni. Testovanými subjekty bylo 17 studentů navazujícího magisterského a doktorského studia geografie, kartografie a informatiky. V tomto příspěvku jsou diskutovány dosavadní výsledky, jejich následné využití a v závěru je zmíněno i další možné směřování popisovaného výzkumu. |
Související projekty: |