Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Zum Einsatz didaktischer Medien und Mittel: Ergebnisse einer videobasierten Studie
Název česky | Využití didaktických médií a prostředků: Výsledky videostudie |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2014 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V příspěvku jsou prezentovány design a výsledky IVŠV Videostudie fyziky, zeměpisu a angličtiny, přičemž se zaměřujeme na využití didaktických prostředků a médií. IVŠV videostudie jsou realizovány od roku 2004 na Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (Česká republika). Měli jsme k dispozici nahrávky z 62 vyučovacích hodin fyziky, 50 hodin zeměpisu a 79 hodin angličtiny na druhém stupni základní školy. Pořízené videonahrávky hodin výuky věech tří předmětů byly transkribovány, kódovány a analyzovány z hlediska užití didaktických prostředků a médií. Výsledky naznačují, že výuka ve zkoumaných předmětech je ve velké míře realizována bez využití didaktických prostředků a médií. Mezi využitými prostředky médii dominují tradiční prostředky (tabule, učebnice, pracovní listy, obrázky), moderní média (film, ICT, fólie) jsou ve výuce zastoupeny sporadicky. Dále se ukazuje, že ve výuce angličtiny je učebnice nejčastěji využívaným prostředkem, ve výuce fyziky je to pak tabule. Výsledky prezentované v příspěvku jsou nadále diskutovány v kontextu dalších studií (TIMSS, DESI). |