Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
3D vizualizace modelů terénu pomocí webových technologií
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník příspěvků ze symposia GIS Ostrava 2015 - Současné výzvy geoinformatiky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://gis.vsb.cz/gisostrava/cz/index.php |
Obor | Zemský magnetismus, geodesie, geografie |
Klíčová slova | 3D visualization; digital terrain model; web cartography; X3D |
Popis | V současné době existuje značné množství technologií umožňujících vizualizaci 3D dat ve webovém prohlížeči. U většiny z nich se však projevují problémy při vykreslování objemných dat, jakými jsou kupříkladu modely terénu. Tento příspěvek se právě z toho hlediska zaměřuje na technologii X3DOM. X3DOM využívá pro uložení prostorových dat strukturu formátu X3D, modely terénu zde lze uložit pomocí elementů IndexedFaceSet a ElevationGrid. V X3DOM však existují i možnosti jak modely terénu uložit úspornějším způsobem, například pomocí prvků BinaryGeometry nebo ImageGeometry. Oba prvky jsou založeny na binárním uložení 3D dat. Dalším možností je element BVHRefiner, což je komponenta, která adaptivně zjemňuje daný model terénu a dynamicky načítá jednotlivé části jeho kvadrantového stromu. Pro optimalizaci modelů terénu byly použity open source nástroje BVHRefiner Dataset Converter a AOPT, součást frameworku InstantReality. V příspěvku jsou způsoby uložení digitálních modelů terénu srovnány jak z hlediska velikosti výsledných dat, tak rychlosti jejich vykreslování. Vzájemně porovnány jsou rovněž dvě různé datové struktury používané v rámci prvku BVHRefiner, tzv. TREE a WMTS (Web Map Tile Service). V závěru jsou shrnuty zjištěné poznatky a naznačeny možné směry dalšího vývoje. |
Související projekty: |