Informace o publikaci

Examining the Relationship between Environmental Attitudes and Behaviour in Education Programmes

Název česky Analýza vztahu mezi environmentálními postoji a chováním ve vzdělávacích programech
Autoři

ČINČERA Jan JOHNSON Bruce

Rok publikování 2015
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociální studia
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Environmental attitude; environmental behaviour; environmental education; earth education; Earthkeepers
Popis Posilování proenvironmentálních postojů je dlouhodobým cílem výchovně-vzdělávacích programů, které se snaží pomoci žákům měnit jejich environmentální chování. Vztah mezi environmentálními postoji a chováním jednotlivce současně představuje komplexní téma. Studie se jej snaží zkoumat na základě porovnání dvou skupin žáků, které se zúčastnily programu výchovy o Zemi “Strážci Země” zaměřeného na formování environmentálních postojů a chování. První část studie porovnává environmentální postoje a chování žáků ze Spojených států před programem a po něm. Děti, jejichž postoje se nejvíce změnily, současně častěji dokládaly změny ve svém chování. Druhá část se zaměřila na vzorek českých žáků, kteří s ročním odstupem po absolvování programu vyplňovali stejný dotazník na měření postojů a odpovídali na otázky v rozhovoru. U většiny z nich se udržely postoje utvořené v průběhu programu. Zatímco změny v chování u některých z nich přetrvaly i po roce, u dalších se je, často z důvodu tlaku sociálních norem a chybějící průběžné motivace, nepodařilo udržet. Studie upozorňuje na důležitost formování postojů pro podporu environmentálního chování, přičemž současně zmiňuje i důležitost další podpory pro dlouhodobé udržení nových vzorců chování.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info