Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Přechod dětí z preprimární do primární školy v pojetí učitelek a učitelů mateřských a základních škol
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem příspěvku bylo prezentovat výsledky první fáze výzkumu zaměřeného na pojetí učitelů vztahující se k přechodu žáků z mateřské do základní školy. Zároveň byla pozornost věnována nástroji sběru dat (scénář interview). Učitelovo pojetí je pro účely tohoto výzkumu chápáno jako struktura učitelových praktických znalostí vztahujících se k různým aspektům vzdělávání (kurikulum, výuka, vyučování, učení, management třídy). Výzkum učitelových pojetí (či prekoncepcí, implicitních teorií, akčních strategií, ideologií) ukazuje, že jsou rozhodující pro učitelovo jednání ve výuce. Výzkum se také zaměřuje na vliv různých institucionálních rámců (tj. mateřské školy a základní školy organizované samostatně, či jako jeden subjekt). Hledá odpověď na otázku, jaká pojetí vzdělávání v mateřské škole mají učitelé na prvním stupni základní školy, a jaká pojetí vzdělávání v prvních ročnících základní školy mají učitelky v mateřských školách. V první fázi byly realizovány čtyři rozhovory s učiteli s cílem pilotovat vyvinutý nástroj sběru dat (scénář interview) a umožnit první vhled do pojetí učitelů. Transkripty rozhovorů byly podrobeny axiálnímu kódování. |