Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Literární obraz období druhé světové války v dnešních čítankách
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Kapitola se zabývá zastoupením literatury s tematikou druhé světové války v čítankách pro 2. stupeň základní školy, které byly vydány v po roce 1990. Ve třech podkapitolách se autorka snaží najít odpovědi na otázky, jaká díla, jací autoři, jaké ukázky a témata se v čítankách objevují, a také na otázku, zda literární obraz druhé světové války v čítankách prošel v uplynulém čtvrtstoletí nějakými proměnami. Analyzováno bylo celkem 40 učebnic vydaných nakladatelstvími Alter, Fortuna, Fragment, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Největší prostor je v příspěvku věnován tématům, postavám a událostem zobrazovaným konkrétními prozaickými ukázkami. Sledovány jsou tyto dominantní tematické okruhy: osudy dětí, osudy mladých lidí a dospělých (včetně silně zastoupené tematiky holocaustu), autentické vzpomínky a také osudy zvířete ve válce. K základním závěrům patří zjištění, že tematika druhé světové války autory učebnic není opomíjena, objevují se ukázky tradiční, ze starší literatury, ale i novější a méně známá díla, jak z české, tak i světové literatury. Literární obraz druhé světové války je dostatečně pestrý autorsky i tematicky. Poskytuje dostatek impulzů pro reflexi doby i literárních prostředků, především zvolených vypravěčských strategií. |