Informace o publikaci
Aritmetické postupy v algebraických úlohách používané nadanými žáky na 1. stupni ZŠ
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Svět nadání |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.talentovani.cz/documents/10157/662115/Aritmeticke+postupy+v+algebraickych+ulohach.pdf/5dde4918-4cf7-4b2b-8b1d-e466a686612c |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | gifted pupils; algebraic thinking; word tasks that lead to equations; strategies of solving |
Popis | Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na řešitelské strategie nadaných žáků 1. stupně u úloh rovnicového charakteru. Algebra patří k neoblíbeným částem školské matematiky. Žákům dělá problém přechod od aritmetického způsobu uvažování, který používají většinu školní docházky. Jednou z možností, jak u žáků nastartovat algebraické způsoby myšlení, je zadávání úloh rovnicového charakteru. Jedná se o slovní úlohy, které mohou řešit již žáci prvního stupně. Je přitom nutné sledovat strategie, které žáci při řešení používají – ty mohou napovědět, zda se žák nachází více na aritmetické nebo algebraické úrovni uvažování. Studie se pokusila nahlédnout do uvažování nadaných žáků 1. stupně ZŠ. O nadaných žácích se často soudí, že jim jde ve škole všechno snáz. Pozorujeme, zda to platí i v případě úloh rovnicového charakteru, nebo zda i nadaní žáci potřebují v této oblasti uvědomělé vedení. |