![Důležité termíny](https://cdn.muni.cz/media/3633704/image_2.jpg?mode=crop¢er=0.5,0.5&rnd=133572412150000000&heightratio=0.5&width=278)
Informace o publikaci
Multi-dimensionality as a Concept: Czech Musical Avant-garde and the Expansion of Musical Time-Space
Název česky | Koncept Multidimenzionality: Česká hudební avantgarda a expanze hudebního časoprostoru |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek se zabývá metodologickými problémy uchopitelnosti, postižitelnosti a možnosti analytické kategorizace vybraných hudebních fenoménů, provázejících proměnu hudebního jazyka a celkové hudební estetiky u vybraných českých autorů po první světové válce. Na pozadí diskuse o současné metodologii a filosofii hudební analýzy text konstruuje meta-analytickou kategorii multidimenzionality, s níž jsou na konkrétních příkladech tvorby autorů české hudební avantgardy ukázány širokospektré posuny v hudební parametrizaci jednotlivých autorských estetik. Tyto tendence jsou zasazeny do širšího rámce souborných proměn v evropském hudebně-intelektuálním klimatu meziválečného období. Posuny v rovině estetiky jsou na základě provedené analýzy vyhodnoceny ve smyslu expanze technicko-koncepčního (a technologického) řešení kompozice mimo prostor dosud využívaných hudebně-vyjadřovacích prostředků, s významnými dopady na kategorii zvuku i hudební recepci. Diskutován je dopad těchto tvůrčích tendencí na dobové pojetí konceptu uměleckého díla obecně, konceptuality v její rané fázi, a další význam těchto změn pro otevírání nových estetických hledisek v hudební tvorbě po roce 1945. Analýza se v širším pojetí zabývá významem české avantgardy pro změny pojímání zvukového prostoru v evropské oblasti v první třetině 20. století. |