Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Jazyk - literatura - komunikace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | literary education; aims of literary education; curriculum; didactic theory; aesthetic education; the second half of the 20th century; main tendencies of the development |
Popis | Článek má výzkumný historicko-srovnávací charakter. Zabývá se explicitním vymezením cílů literární výchovy v kurikulu, literárněvýchovné didaktické teorii a estetickovýchovné teorii druhé poloviny 20. století (do roku 1990). Na základě analýzy významnějších publikací jsou konstatovány základní tendence v pojetí cílů ve všech třech sledovaných oblastech. K těmto tendencím patří zejména: zvyšující se konkrétnost a estetickovýchovná východiska cílů v osnovách, častá nesamostatnost ve vymezování cílů v didaktické teorii s odkazem na požadavky osnov a s tím kontrastující méně časté pokusy o vlastní obecnější pojmenování cílů, výrazně různá akcentace tvůrčí činnosti v literárněvýchovné a estetickovýchovné teorii. |