Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Systém literárněvýchovných metod - zbytečné teoretizování nebo potřeba?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Jazyk - literatura - komunikace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | literary education; didactic theory in the present and past; methods of teaching literature; classification of methods; way of classification; system; interpretation; dichotomy of methods; teaching practice. |
Popis | Článek je věnován otázce přístupů k metodám literární výchovy, především otázce potřeby jejich klasifikace a systematizace. Výzkumné jádro příspěvku historicko-srovnávacího charakteru tvoří vhled do řešení metodických systémů v nedávné i dávnější minulosti – po roce 2000 a v 60.-90. letech minulého století. Ve vyvozených závěrech se konstatuje, že základními problémy metodických klasifikací jsou: dichotomie metod literárněvýchovné práce (přítomnost metod specifických coby složek obsahu předmětu a naddisciplinárních metod výukových, realizačních) a obtížné hledání optimální hloubky a osy metodické klasifikace. Systémové uspořádání metodické stránky výuky literatury, které by mělo být potřebnou oporou pro praktickou metodiku, se jeví jako stále uspokojivě neřešená a neustálená oblast didaktické teorie. |