Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Inkluzivní vzdělávání z pohledu pedagogů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Inkluzivní vzdělávání nahlíží na individuální odlišnosti pozitivně a klade si za cíl maximální rozvíjení potenciálu každého žáka a vytváření co možná nejméně restriktivního prostředí (Tannenbergerová, 2016). Cílem prezentovaného šetření byla analýza postojů pedagogů 1. stupně základních škol vůči inkluzivnímu vzdělávání. Dále zmapování jejich zkušenosti a poznatků o inkluzivním vzdělávání a analýza možných faktory, které jejich názory a postoje k inkluzivnímu vzdělávání ovlivňují.Pro realizaci výzkumného šetření byla využita metoda kvantitativního výzkumného šetření založena na dotazníku vlastní konstrukce. Dotazník sestaven na základě analýzy odborné literatury sestával z 4 sekcí zahrnujících 38 položek, v nichž převažovala tvrzení, k nimž se pedagogové vyjadřovali na škále rozhodně souhlasím spíše ne/souhlasím a rozhodně nesouhlasím. Výzkumný vzorek sestával z 80 pedagogů vyučujících na 1.stupni běžných základních škol. Jediným kritériem záměrného výběru respondentů byla pedagogická praxe na 1. stupni základní školy. Výzkumný vzorek zahrnoval 77 žen a 3 muže.Z výsledků výzkumného šetření vyplývá převážně negativní postoj k inkluzivnímu vzdělávání. Negativně se vyjadřovali respondenti nejen u výroků týkajících se konceptu inkluzivního vzdělávání, ale také u podmínek, které jsou pro vzdělávání stanoveny v českém prostředí. Přestože celkově hodnotí učitelé inkluzivní vzdělávání spíše negativně, vyjadřují souhlas s tvrzením, že inkluzivní vzdělávání učí žáky respektu a vzájemné spolupráci. |