![Studijní programy](https://cdn.muni.cz/media/3757910/studijni-programy-student-jde-chodbou-masarykova-univerzita.jpg?mode=crop¢er=0.5,0.5&rnd=133754493890000000&heightratio=0.5&width=278)
Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Too many hands : a bureaucratic screenwriting for the Czech silent national epic Svatý Václav (St. Wenceslas) (1930)
Název česky | Příliš mnoho rukou : byrokratický scenáristický proces pro český němý národní velkofilm Svatý Václav (1930) |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studies in Eastern European Cinema |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2040350X.2021.1889771?src= |
Doi | http://dx.doi.org/10.1080/2040350X.2021.1889771 |
Klíčová slova | bureaucratic screenwriting; Czech silent cinema; epic drama; intertext; national cinema; screen idea; St. Wenceslas |
Popis | Tento článek zkoumá scenáristickou praxi v souvislostech státem podporované kinematografie. Zaměřuje se na český němý velkofilm Svatý Václav (1930) a vrhá světlo na formy byrokratických zásahů během formalizovaného procesu psaní. V návaznosti na koncepty screen idea a screen idea work group od Iana W. Macdonalda článek vysvětluje kolektivní dynamiku a vypořádává se s otázkou oficiální historiografie. Tvrdím, že akademičtí představitelé pravidelně upravovali screen ideu filmového projektu tak, aby vyhovovala jejich historické interpretaci svatého Václava. Jelikož toto umožňovala jejich prominentní pozice v kolektivu, text zkoumá hierarchii moci v rozhodovacím procesu a formy spolupráce, soupeření a vyjednávání. Tím nám pomáhá znovu promyslet scenáristické praktiky skrze vysvětlení funkcí komise během scenáristické soutěže a vliv dohlížejících hlasů, které vymezovaly textuální hranice scénáře. Nastíněná scenáristická řešení poté ilustrují jak tvůrčí kreativitu v převyprávění známého příběhu v rámci nastavených limitů, tak pragmatické snížení uměleckých ambic. |
Související projekty: |