Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Monteverdi’s Orfeo – Shakespeare’s Hamlet: Polycentric composition as the effort to find order in the uncertain times
Název česky | Monteverdiho Orfeo – Shakespearův Hamlet: Polycentrická kompozice jako úsilí o hledání řádu v nejisté době |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Muzikološki zbornik - Musicological Annual |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Doi | http://dx.doi.org/10.4312/mz.55.1.27-41 |
Klíčová slova | Mannerism; Renaissance; destruction; broken rituals; parlare disgiunto; curved mirror; harmony; certainty; order; symmetry; polycentrism; parallelisms |
Popis | Pro manýristickou epochu je příznačná destrukce renesančního řádu světa. Provází ji rozpad dobového umění do různých proudů: jeden problém je zobrazen z rozdílných – často protichůdných pohledů, neboť jednoznačný pohled nepřináší uspokojivé řešení. Takové řešení vzniká v napětí a asymetrii. Problém je formulován pomocí hry protikladů. Vyústí do nesnesitelného napětí, které může mít katarsní účinek. Tato studie se soustředí na paralely mezi formální stukturou Shakespearova Hamleta a Monteverdiho Orfea. V obou dramatech, Monteverdiho favole in musica a Shakespearově tragédie lze nalézt společné strukturální prvky. Vedle tragikomedie, přerušeného svatebního rituálu a rozpojené mluvy (parlare disgiunto), jsou to dvě emocionální centra a asymetrické paralelismy mezi jednotlivými scénami. |