Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Fenomén problematických skupin obratlovců ve výuce přírodopisu na 2. stupni základních škol
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Citace | |
Popis | Diplomová práce se věnuje problematice učiv zaměřených především na skupinu plazů probíraných ve výuce přírodopisu v 7. ročnících. Práce je rozdělena na tři části, na teoretickou, praktickou a didaktickou část. V teoretické části se zabývám problematikou plazů v?obecné rovině (morfologie, systematika, výskyt), zástupci plazů vyskytujících se na území ČR, včetně jejich ochrany a vybranými druhy plazů vhodných pro výuku na ZŠ. Rozebírám zde pojmy jako strach, odpor, a fobie, které tito obratlovci mohou vyvolávat. Představuji zařazení tématu o plazech v kontextu učiva 2. stupně ZŠ na základě platných školských dokumentů (reprezentovaných RVP pro ZV a učebnicemi s platnou doložkou MŠMT) a problematiku práce se živými organismy ve výuce přírodopisu na základních školách. Didaktická část práce vytváří návrh, realizaci a reflexi výuky problematických skupin obratlovců (plazů) založené na kontaktu se živými živočichy. Výuka prezentovaná v didaktické části spočívá ve vedení hodiny přírodopisu výše zmíněných učiv v 7. ročnících na dvou vybraných ZŠ ve Zlínském kraji. Ve vyučovacích hodinách byli za účelem zprostředkování kontaktu přítomni ve fauna-boxech živí zástupci plazů (had, ještěr, želva). Nejprve byla provedena pilotáž v netestované třídě a poté proběhla samotná výuka v obou testovacích třídách (jedna městská, jedna vesnická). Formou strukturované myšlenkové mapy byly zjišťovány znalosti žáků, které se týkají plazů, nejprve na začátku výuky se živými plazy a pak po ní. Informace týkající se afektivní stránky, postojů a emocí byly zjišťovány formou pětilístků taktéž na počátku a pak na konci výuky. Praktická část spočívala v?samotné výuce přírodopisu (za použití strukturované myšlenkové mapy a pětilístků) a představuje metodiku, výsledky a závěry z?této výuky na 2. stupni ZŠ k problematice využívání živých zvířat ve výuce, kromě toho také návrhy a diskusi. Tato problematika byla v?rámci České republiky zpracována pouze okrajově a proto budou závěry diskutovány především se zahraniční literaturou. |
Související projekty: |