Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
The development, current state and challenges of Czech PE and its didactics
Název česky | Vývoj, současný stav a výzvy české tělesné výchovy a její didaktiky |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Kapitola týkající se České republiky je součástí knihy, která přináší informace o didaktice tělesné výchovy a sportu ve 24 zemích Evropy. Současná podoba tělesné výchovy v České republice odráží téměř třicetileté období změn a reforem, které zde nastaly po politických změnách ve společnosti v roce 1989. V roce 1995 byla zvolena koncepce tělesné výchovy, jejímž cílem je podpora zdraví přiměřenou pohybovou aktivitou. Tělesná výchova a výchova ke zdraví jsou v rámci povinného vzdělávání integrovány do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Didaktika tělesné výchovy je zpracována pro jednotlivé stupně vzdělávání, vychází z pedagogiky a obecné didaktiky a je součástí kinantropologie. Počátky českého didaktického výzkumu v tělesné výchově sahají do 50. let 20. století, kdy byla v hodinách tělesné výchovy sledována zejména fyzická zátěž žáků a využití času k aktivnímu pohybu. Jedním z didaktických prostředků současného výzkumu je videoanalýza. Rozsáhlý didaktický výzkum byl doplněn o další výzkumné nástroje, jako jsou dotazníky, individuální a skupinové rozhovory, hodnotící škály didaktických aspektů vyučovací hodiny, metoda think-aloud, záznamy jednotlivých učitelů s různou délkou retrospekce, proxy-reporty atd. Zásadním problémem české tělesné výchovy je, že dosud nebylo dosaženo žádoucí kongruence ve vzdělávací linii: základní hodnota – navržený obsah vzdělávání (kurikula) – realizace učiva ve školní praxi – výsledky učení. Hlavním cílem současné tělesné výchovy v České republice by mělo být dosažení kongruence mezi jednotlivými vzdělávacími faktory. |