Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Sdílení průběhu i výsledků pedagogického výzkumu : zkušenosti členů ČAPV
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Tato úvodní kapitola zasazuje knihu do kontextu aktuálních publikací věnovaných výzkumným metodám a metodologii v pedagogickém výzkumu. Dokládáme, že kniha vyplňuje vzniklou mezeru tím, že se zaměřuje na metodologické aspekty několika výzkumných projektů, jež byly realizovány členy České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV). Ve světle poslání ČAPV analyzujeme a diskutujeme afiliace 242 členů asociace a ukazujeme, že existuje značná heterogenita, jelikož členové jsou afiliováni nejen k pedagogickým a filozofickým fakultám, ale také k mnoha dalším fakultám; 18 členů nemá afiliaci k univerzitě. Vyvozujeme, že členové zahrnují osoby zabývající se pedagogickým výzkumem stejně jako osoby z jiných akademických oblastí a učitele, kteří se mohou zajímat o pedagogickým výzkum nebo jím být inspirováni. Tato heterogenita umožňuje naplnit misi ČAPV, jelikož výzkumná zjištění mohou být komunikována k praktikům. Identifikujeme dvě kontradikce, jež mohou v budoucnu formovat rozvoj Asociace. Nejprve se zabýváme tenzí mezi zaměřením na excelenci a zaměřením na síťování. Poté pojednáváme o zaměření na globální aspekty (např. internacionalizace, publikování v mezinárodních časopisech) a lokální aspekty (např. zaměření na místní prostředí, publikování v českých časopisech) činnosti. Vyvozujeme, že v budoucnu bude nezbytné udržovat a balancovat aktivity asociace ve vztahu k těmto zaměřením. |