Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Ještěrka obecná jako objekt terénní výuky na školním pozemku
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Terénní výuka poskytuje široké spektrum výhod pro vzdělávání žáků základních škol jak v kontextu vzdělávací oblasti Člověk a příroda, tak v rámci průřezového tématu Enviromentální výchova. Z organizačních, finančních, vědomostních, či časových důvodů, se však ve škole často nerealizuje. Výuka na školní zahradě tak může poskytovat vhodný prostor pro terénní výuku a současně může sloužit jako prostředek pro podporu biodiverzity a udržitelného rozvoje v lokálním měřítku. Jako modelový organismus, vhodný pro implementaci výuky na školní zahradě, byla zvolena ještěrka obecná, Lacerta agilis Linnaeus 1758, tedy chráněný druh, jehož výskyt na dané lokalitě je možné pozitivně ovlivnit vhodným krajinným managmentem. Předpokládali jsme, že vytvořením vhodných struktur odpovídajících požadavkům na plazí líhniště a zimoviště podpoříme výskyt jedinců a stabilizaci dané populace. Zároveň vznikne vhodný prostor pro pozorování plazů a ještěrek v jejich přirozeném prostředí se zaměřením na ekologii a termální biologii plazů, ale také pro pochopení problematiky druhové ochrany živočichů. V rámci praktické části jsme přistoupili k terénním úpravám pozemku fakultní zahrady Kejbaly (PdF MU), s využitím materiálu dostupného v zahradě nebo zajistitelného s minimálními náklady. Zároveň, jsme vytvořili tři výukové tabule s konkrétní tématikou zaměřených na ještěrku obecnou a s rozšířením informací ve webovém rozhraní katedry. Úpravy pozemku byly navrženy s ohledem na zvýšení kvality prostředí a výskyt plazů v bezprostřední blízkosti plazníku a ještěrkovníku, a zároveň tak, aby s podporou výukových tabulí byly úpravy školního pozemku touto formou didakticky hodnotné. Významnost provedených zásahů na zahradě z didaktického a ekologického hlediska bude hodnocena jak odborníky z řad herpetologů, oborových didaktiků, tak učitelů přírodopisu. Výsledkem práce je popsat proces přípravy obohaceného didaktického prostředí pro potřeby výuky založené na přímé interakci žáků s organismy a prostředím, s využitím námi zhotovených prvků upravených dle ekologických zásad, prospívající jak ke zkvalitnění výuky, tak dané skupině organismů. |
Související projekty: |