Informace o publikaci

Potenciál výuky metody mediace a vyjednávání v sociální práci k prosazování respektu k diverzitě

Autoři

NEČASOVÁ Mirka DOHNALOVÁ Zdeňka

Rok publikování 2023
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Globální definice sociální práce (2014) i mezinárodní etický dokument (2018) zdůrazňují význam respektu k rozmanitosti jako důležitého principu sociální spravedlnosti. Zároveň však upozorňují na to, že respekt k diverzitě nemá být důvodem pro narušení lidské důstojnosti, např. v podobě omezení možnosti uplatnit lidská práva. Při využívání metody mediace, jejíž výuka je i vzhledem k narůstajícím konfliktům ve společnosti (pandemie, válka, změna systému, např. v oblasti důchodového zabezpečení apod.) stále více aktuální, je důležité, aby byly oba tyto principy vyváženě uplatněny. V tomto příspěvku si klademe otázku: Jak může výuka metody mediace a vyjednávání v sociální práci přispět k prosazování respektu k diverzitě? Na základě analýzy teoretického zázemí mediačních přístupů a způsobu uplatnění respektu k rozmanitosti v těchto přístupech i reakcí studujících a vlastního pozorování dospívají autorky k závěru, že výuka mediace poskytuje studujícím možnost porozumět uplatnění tohoto principu v praxi sociální práce nejen při řešení konfliktů, ale i v jiných kontextech, kde mohou tyto přenositelné znalosti a dovednosti využít.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info