Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Building bridges: Exploring aspects of social adaptation of Ukrainian refugee children in Czech educational settings
Název česky | Budování mostů: Zkoumání aspektů sociální adaptace ukrajinských dětí uprchlíků v českém vzdělávacím prostředí |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2023 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Prezentace představila dílčí výsledky studie, jejímž cílem bylo prozkoumat sociální adaptaci ukrajinských dětí uprchlíků v českém školním prostředí. Základní výzkumná otázka, kterou se toto zkoumání řídí, zní: " Jaké jsou některé aspekty sociální adaptace ukrajinských dětí?". K výzkumu bylo přistupováno ze tří perspektiv: dětí, rodičů a učitelů. Sběr dat probíhal od května do června 2022. Metodologie použitá pro tento výzkumný projekt je smíšený metodologický přístup využívající kvalitativní i kvantitativní metody. Data byla shromážděna prostřednictvím dotazníků distribuovaných 57 rodičům a 85 učitelům a také prostřednictvím ohniskových skupin vedených se 105 dětmi ve věku od 7 do 15 let. Shromážděná data byla analyzována pomocí tematické analýzy i deskriptivní statistiky s cílem získat vhled do sociální adaptace ukrajinských dětí uprchlíků v českém vzdělávacím prostředí. Kombinace kvantitativních a kvalitativních dat umožňuje komplexní pochopení zkušeností dětí, jejich rodičů a učitelů. Představili jsme pět témat, která jsou klíčová pro úspěšnou sociální adaptaci ukrajinských dětí v českých školách a která jsou založena na důkazech z našich dat. Jedná se o následující témata: - Specifický způsob začleňování ukrajinských dětí do českých tříd. - Metodická podpora učitelům, jak pracovat s žáky s odlišným mateřským jazykem a s uprchlickým zázemím. - Kurzy češtiny jako druhého jazyka pro žáky. - Psychologická podpora žáků. - Komunitní aktivity pro všechny aktéry vzdělávacího procesu. |