Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Odborná kniha |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Publikace představuje závěry kvantitativního výzkumného šetření, jehož cílem byla analýza vlivu stresorů školního a rodinného prostředí na výskyt psychosomatických projevů a používané copingové strategie u žáků ve věku 14–19 let (N=459). V úvodu publikace jsou charakterizovány základní teoretické koncepty šetření samotného, tedy termíny stres a stresory, charakteristika období dospívání, význam rodiny, školy a jejich činitelů v kontextu well -beingu, copingové strategie a případný vznik psychosomatických obtíží.V úvodu této části jsou charakterizovány cíle, výzkumné otázky a stanovené hypotézy. Výzkumné šetření bylo realizováno s využitím dotazníku vlastní konstrukce sestaveného na základě analýzy odborné literatury. Analýza výzkumných zjištění je organizována s ohledem na základní sledované proměnné, jako jsou věk, druh školy či kraj. Závěry šetření shrnují odpovědi na stanovené výzkumné otázky společně s hloubkovou analýzou vlivu stresu v kontextu edukačního prostředí (charakterizovaného kladným hodnocením vybraných výroků) a prostředí rodinného (ve smyslu negativního hodnocení vztahu s jedním/oběma rodiči) na výskyt psychosomatických obtíží a preferované copingové strategie. Vymezeny jsou limity studie a doporučení pro speciálněpedagogickou praxi. |