Informace o publikaci

K čemu je raná výchova a péče? Jak se v ČR ne/diskutuje o rané výchově a péči o děti ve věku do tří let

Logo poskytovatele
Autoři

KAMPICHLER Martina

Rok publikování 2023
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociologicky casopis/Czech Sociological Review
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-000000-0365.php
Doi http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.048
Klíčová slova ECEC for children up to the age of three; child groups; work-life balance; pedagogy; creches; postsocialist development
Popis Institucionální denní výchova a péče o děti ve věku do tří let (dále raná výchova a péče – RVaP) je téma, které v ČR už 30 let opakovaně vyvolává emotivní debaty. Zatím v nich však do velké míry chybí reflexe koncepčně-obsahové stránky. Článek se proto věnuje této v českých diskusích o RVaP opomíjené oblasti. V návaznosti na Foucaultův koncept governmentu analyzuje debaty o RVaP z hlediska režimů praktik RVaP jako re/produkující tematicky specifické a historicky konstituované asembláže toho, jak se RVaP v ČR dělá/má dělat. Odpovídá tím na následující otázky: Jaké režimy praktik RVaP figurují v českých debatách o službách RVaP od 90. let do současnosti? Jaké proměny a kontinuity lze na základě analýzy režimů praktik identifikovat v rámci těchto debat? Jaké dopady mají na systémové řešení RVaP v ČR? Výsledky analýzy ukazují, že v průběhu uplynulých 30 let lze identifikovat čtyři různé režimy praktik RVaP: jako socialistické zlo, které je třeba překonat; jako služby, které nejsou záležitostí státu; jako soukromý nástroj ke slaďování pracovního a soukromého života a nakonec jako veřejně financovaná služba ke slaďování pracovního a soukromého života. Klíčovou kontinuitou těchto režimů praktik je přehlížení koncepčně-obsahové stránky RVaP a s tím související absence pedagogického diskurzu RVaP, který by služby RVaP legitimizoval z hlediska jejich funkcí pro děti. Systémové řešení RVaP tak zůstává v ČR omezené na ekonomickou funkci služeb RVaP.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info