Informace o publikaci

Sadismus vůči diváctvu filmového díla: Liminální zkušenost a modulace percepce při performanci Náš očistec (Martin Ježek, 2021)

Autoři

KOČTÁŘ Kryštof

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Iluminace
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://iluminace.cz/artkey/ilu-202401-0002_sadism-against-the-film-spectatorliminal-experience-and-modulation-of-perception-in-the-performance-our-purgato.php
Doi http://dx.doi.org/10.58193/ilu.1772
Klíčová slova Our Purgatory; liminality; Martin Ježek; expanded cinema; perception
Popis Někteří filmoví tvůrci si zvolili, že nebudou divákům zprostředkovávat příběh, nýbrž přímo útočit na jejich smysly. V této studii se budeme zabývat expanded cinema performancí Martina Ježka Náš očistec, která usiluje o daný typ afektivního diváctví. Lze se s ní setkat pouze ve formě představení, pročež budeme vycházet z textů teatroložky Eriky Fischer-Lichte, která vypracovala koncept estetiky performativity, jenž nabízí vhodný teoretický základ pro výzkum událostních uměleckých děl. S využitím pojmu liminalita, který Fischer-Lichte používá k uchopení proměny tělesné a smyslové zkušenosti diváctva při představení, se pak pokusíme prozkoumat různé způsoby, jimiž Náš očistec moduluje vnímání sledujících. Důležité pro nás budou také texty z oblasti filozofie Gillese Deleuze a fenomenologie, které nám pomohou uchopit způsob divácké zkušenosti, který se vymyká řádu signifikace. V analytické části práce se zaměříme na vizuální složku Našeho očistce, přičemž budeme pracovat mimo jiné s agresivní stroboskopií typickou pro strukturální film a technikou flash and freeze spontánního filmu. Dále se zaměříme na jeho chaotickou zvukovou stopu, a poté prozkoumáme v této filmové performanci realizovaný moment záměrného ticha a tmy, který nabízí potenciál pro vznik specifické časovosti.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info