Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Komparácia vybraných bakalárskych trénerských programov v Kanade a Nórsku
Název česky | Komparace vybraných bakalářských trenérských programů v Kanadě a Norsku |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Česká kinantropologie |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.jvsystem.net/app34/Archiv.aspx |
Klíčová slova | coach education; bachelor program; curriculum; kinesiology; sport science |
Popis | Formální pregraduální vzdělání tvoří důležitý předpoklad a prerekvizitu ke profesionalizaci trenérské práce, dalšímu vzdělávání a přístupu k profesionálním certifikačním programům. Vzdělávání představuje klíčový prvek formování budoucích pohybových specialistů, kteří přispívají ke zlepšování zdraví, pohybu a výkonu jednotlivců i komunit. Cílem studie je komparativní analýza bakalářského vzdělávání osobních a kondičních trenérů na vybraných univerzitách v Kanadě a Norsku. Obecně identifikujeme výraznou podobnost na severoamerické a skandinávské univerzitě. Na obou univerzitách se objevuje identický počet základních povinných a volitelných předmětů studia. Pro konkrétní komparaci jsme vybrali odbornou praxi, a především předměty se zaměřením na biomedicínský, pohybový a sportovní profil, tzn. fundamentální část trenérského profesního vědění. Zásadním srovnávacím ukazatelem byla rozdílnost ve prospěch severoamerické univerzity v počtu sledovaných předmětů, v oblasti teorie pohybových požadavků a vědecky orientovaných předmětů. Komparace odborných praxí ve sledovaných institucích sice ukazuje rozdílný počet takto zaměřených předmětů – čtyři v Kanadě oproti pouze jednomu předmětu v Norsku, ale v souhrnu s velmi podobnou časovou dotací cca 250 hodin. Na základě globálních trendů můžeme předpokládat, že v následujících letech si uvedená problematika vyžádá systematičtější pozornost v souvislosti se zpřesňováním vymezení profesních kompetencí a regulace povolání sportovního trenéra. |
Související projekty: |