Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Diskriminace v oblasti vzdělávání optikou nálezu ÚS sp. zn. III. ÚS 1068/22
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Právní rozhledy |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Repozitář MU |
Klíčová slova | right to education; discrimination; reasonable accommodation; inclusive education |
Přiložené soubory | |
Popis | Článek se věnuje tomu, jak v případě nedostatečného vypořádání s jednotlivými kroky testu nepřímé diskriminace na základě zdravotního postižení soudy může dojít k zásahu do základního práva na vzdělání. Na porovnání rozdílné argumentace obecných soudů a Ústavního soudu ČR autor zjistil, že obecné soudy v posuzovaném případě nevěnovaly dostatečnou pozornost tomu, zda školské zařízení přijalo přiměřené opatření, které by zajistilo zdravotně postiženému žákovi možnost bezplatné účasti na vzdělání. Obecné soudy tak nepřesvědčivě aplikovaly test nepřímé diskriminace na posuzovaný případ. Namísto posouzení rozsahu činností asistenta pedagoga se obecné soudy ve svých závěrech přiklonily k vymezení činnosti osobní asistence a nevěnovaly se tomu, zda činnosti hrazené rodiči zdravotně postiženého žáka osobnímu asistentovi nezahrnovaly i činnosti bezplatné asistence pedagoga. Takové posouzení má tak zásadní vliv na zajištění přístupu všem k bezplatnému vzdělávání. Povinnost školského zařízení přijmout přiměřené opatření spočívající v zajištění činnosti asistenta pedagoga nelze vyloučit ani z důvodu jeho finanční náročnosti, což může být pro školu nepřiměřeně zatěžující. V takovém případě lze na činnost asistenta pedagoga využít finančních prostředků i z jiných zdrojů. Financování takového opatření však nelze ukládat subjektům, kterým má být toto opatření určeno. |