Informace o publikaci

Parental Educational Homogamy and Children’s Tertiary Education in Europe

Logo poskytovatele
Název česky Vzdělanostní homogamie rodičů a terciární vzdělávání dětí v Evropě
Autoři

BLOSSFELD Pia N. KATRŇÁK Tomáš CHROMKOVÁ MANEA Beatrice Elena

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Comparative Population Studies
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www https://www.comparativepopulationstudies.de/index.php/CPoS/article/view/600
Doi http://dx.doi.org/10.12765/CPoS-2024-10
Klíčová slova Parental homogamy; Intergenerational transmission; Educational inequality; European Social Survey; Family background
Přiložené soubory
Popis V tomto článku zkoumáme, (1) zda homogamie rodičů v oblasti vzdělání souvisí s dosaženým terciárním vzděláním dětí v různých evropských zemích a (2) zda tato souvislost závisí na vzdělání rodin. Na základě údajů z Evropského sociálního výzkumu a víceúrovňových logistických regresních modelů zjišťujeme, že rodičovská homogamie je důležitá pro dosažení terciárního vzdělání dětí. Zejména děti homogamních rodičů s vyšším vzděláním mají větší pravděpodobnost, že samy získají terciární vzdělání. Tento vztah z hlediska homogamie rodičů se v jednotlivých zemích liší. Zatímco v Česku, Rakousku, Maďarsku, Itálii, Švýcarsku a Německu je tato souvislost pod evropským průměrem, ve Slovinsku, Estonsku, Francii, Polsku, Irsku, Švédsku a Litvě je stejná nebo blízká průměru a ve Španělsku, Finsku, Nizozemsku, Portugalsku, Spojeném království, Norsku a Belgii je nadprůměrná. Naše zjištění naznačují, že konstelace vzdělání rodičů by měly být v dalším výzkumu nerovnosti ve vzdělávání podrobněji zkoumány.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info