Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
A comparison of psychosomatic symptoms and coping strategies of 14- to 19-year-old Czech students with and without specific learning disabilities in stressful circumstances
Název česky | Srovnání psychosomatických symptomů a dopingových strategií 14 - 19letých Českých studentů s a bez specifických poruch učení v zátěžových situacích |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | The British Journal of Special Education |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-8578.12545 |
Doi | http://dx.doi.org/10.1111/1467-8578.12545 |
Klíčová slova | specific learning disabilities; coping strategies; stress; students; psychosomatic symptoms |
Přiložené soubory | |
Popis | Studie se zaměřila na porovnání výskytu a typu psychosomatických symptomů u českých studentů ve věku 14 až 19 let (N = 459) bez specifických poruch učení (SPU) a se specifickými poruchami učení (SPU) a na jejich tendence k vybraným strategiím zvládání. Nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly v prevalenci a typu psychosomatických symptomů mezi studenty bez SPU (n = 366) a studenty se SPU (N = 93). Nejčastějšími psychosomatickými příznaky, které obě skupiny uváděly při stresu, byly bolesti břicha (61 %; N = 459), extrémní únava (60 %; N = 459), třes (56 %; N = 459) a bolest hlavy (53 %; N = 459), přičemž frekvence výskytu se pohybovala od někdy až po velmi často. V používání negativních a pozitivních strategií zvládání zátěžových situací nebyly pozorovány žádné rozdíly, s výjimkou užívání alkoholu, které bylo častější u studentů bez SPU (p = 0,024). Byly zjištěny korelace mezi úzkostí, stažením a pláčem a šesti nejčastějšími psychosomatickými příznaky. Studenti se SPU dále častěji uváděli snahu odstranit příčinu problému (80 %; N = 93) a hledání různých řešení (80 %; N = 93). Výsledky studie tedy naznačují, že SPU nepředstavují vyšší riziko zvýšeného výskytu psychosomatických příznaků ani preference negativních strategií zvládání. |
Související projekty: |