Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Sense and Sensibility: Teaching Research Methodology to Special Educators Through Journaling
Název česky | Rozum a cit: Výuka metodologie výzkumu pro speciální pedagogy prostřednictvím deníků |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Studijní program speciální pedagogiky na Masarykově univerzitě zahrnuje dva kurzy metodologie výzkumu. Cílem těchto předmětů je předat studujícím zásady vědeckého výzkumu a vybavit je základními dovednostmi potřebnými pro vypracování bakalářské práce. Tyto dovednosti jsou považovány za klíčové, aby studenti byli schopni číst a kriticky hodnotit články ve svém oboru, což usnadní aplikaci postupů založených na důkazech. Tyto dovednosti navíc hrají zásadní roli při potírání dezinformací. Pro pedagogy a další odborníky v oblasti vzdělávání je přínosné rozlišovat empiricky podložené poznatky od domněnek a omylů, které jsou v rozporu s ověřenou realitou (Foot-Seymour et al. 2019). Průzkum mezi našimi studenty však ukázal, že vnímají metodologické kurzy jako příliš složité a pro jejich akademické a profesní uplatnění nepříliš přínosné. Spíše než aby přispívaly k rozvoji jejich profesního sebevědomí, tyto kurzy zřejmě posilují u studentů pocit intelektuální méněcennosti. Proto jsme se rozhodli vyvinout nové interaktivní metody výuky metodologie výzkumu, jejichž cílem je zprostředkovat výhody analýzy sociálních věd prostřednictvím zážitkového přístupu (Gray 2004). Tyto metody jsou založeny na metodách journalingu (Apgar 2022) a obracejí tradiční pořadí výuky. Na rozdíl od tradičních přístupů, kdy se studující nejprve teoreticky ponoří do principů a pravidel výzkumu, náš kurz využívá metody deníkové práce ke shromažďování údajů o tématech relevantních pro účastníky. Následně tato data využíváme k ilustraci základních kroků analýzy. Díky těmto inovativním metodám mohou studující aktivně rozvíjet své pozorovací a analytické dovednosti v krátkém časovém úseku 90 minut. Důležité je, že se tyto techniky osvědčily i ve velkých kurzech, které pojmou až 150 studentů v přednáškovém sále. Učebna funguje decentralizovaným způsobem, kdy vyučující slouží jako platforma poskytující studujícím příležitosti ke zlepšení jejich dovedností. Úkoly jsou převážně otevřené, což studujícím umožňuje flexibilně je přizpůsobit svým individuálním potřebám, což umožňuje v rámci úkolů v časopisech sledovat osobní nebo profesní témata (Hall & Wall 2019). V druhé části kurzu se pozornost přesouvá na společná témata zkoumaná kolektivně, jako je například identifikace překážek při psaní bakalářské práce. Využíváme kombinaci individuální práce, práce ve dvojicích a v malých skupinách, čímž studujícím poskytujeme přímou zkušenost s přechodem od individualizovaného chápání problému k užitečnosti transindividuálního, na důkazech založeného, systémového přístupu. Náš studijní program jedinečným způsobem zdůrazňuje aspekty výzkumu, které jsou v tradičním metodologickém vzdělávání často přehlíženy, včetně kreativity, pozicionality a zejména emocionality (Katz 2015). Tvrdíme, že zabývat se emocemi v kontextu vědeckého poznání a výzkumu je klíčové pro překonání problémů spojených s dezinformacemi. Pouhé spoléhání se na snahu o zjištění pravdy a faktů je zjevně nedostatečné a vymezování protikladu mezi smyslem a citlivostí je kontraproduktivní (Durnová 2019). |
Související projekty: |