Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
The Concept of Developing Geoinformatics Skills in Teaching at Primary and Secondary Schools
Název česky | Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Geoinformační technologie jsou nezbytnou součástí široké škály oborů. Jsou to nástroje, které nám umožňují snadněji řešit geografické problémy. Do vzdělávání na základních a středních školách však pronikají postupně. Geoinformační technologie žákům pomáhají snadněji pochopit geografii, rozvíjí mapové dovednosti, ale i dovednosti technické. Toto propojení dovedností definujeme jako geoinformační dovednosti (Mísařová et al., 2023). Mezi geoinformační dovednosti řadíme čtení, výběr, použití, tvorbu a sdílení prostorových dat a digitálních map. Při definování jednotlivých dovedností vycházíme z mapových dovedností (Havelková & Hanus, 2019). Cílem příspěvku je představit koncepci rozvoje geoinformačních dovedností na základních a středních školách. Tato metodická podpora pro učitele reaguje na nedostatečnou podporu rozvoje těchto dovedností ve výuce nejen geografie v Česku, ale v i zahraničí. Součástí koncepce je matice učebních úloh, které jsou uspořádány podle jednotlivých dovedností a úrovní. Koncepce je určena zejména pro současné i budoucí učitele zeměpisu/geografie na ZŠ a SŠ, ale také pro tvůrce školních vzdělávacích programů či učitele v neformálním vzdělávání. Metodika dává učiteli návod k efektivnější výuce a představuje možnosti zařazení a využití těchto technologií. Nezbytnou součástí metodiky je vymezení klíčových pojmů týkajících se geoinformačních technologií (např. GIS, DPZ, GNSS), ale také diskuze nad přínosy a bariérami geoinformačních technologií do výuky a implementací geoinformačních technologií do kurikulárních dokumentů. |