Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Accommodating Neurodivergent Pupils in English as a Foreign Language Classes: What are Czech Teachers’ Needs?
Název česky | Přizpůsobení výuky angličtiny jako cizího jazyka neurodivergentním žákům: Jaké jsou potřeby českých učitelů angličtiny jako cizího jazyka? |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Innovation in Language Learning Conference Proceedings 2024 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Doi | http://dx.doi.org/10.26352/IY07_2384-9509 |
Klíčová slova | ASD learners; EFL; ELT; Asperger’s syndrome; neurodivergence; teachers’ needs |
Popis | Stať představuje dílčí výsledky rozsáhlejšího výzkumu žáků s poruchou autistického spektra (dříve diagnostikovaných s Aspergerovým syndromem podle diagnostických kritérií DSM-IV-TR) a jejich zkušeností s výukou angličtiny jako cizího jazyka (CJ) v České republice, který byl realizován na katedře anglického jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Výzkumy učení se cizímu jazyku u žáků s poruchou autistického spektra (PAS) jsou v České republice zatím ojedinělé, s pouhými pokusy na úrovni bakalářských či magisterských prací. Tento výzkum si kladl za cíl zjistit, jak dobře připraveni a podporováni se čeští učitelé angličtiny jako CJ cítí v oblasti výuky CJ u žáků s PAS a jaké jsou jejich potřeby v procesu adaptace hodin CJ neurodivergentním žákům jak z hlediska adaptace prostředí třídy, tak vyučovacího procesu. Celý výzkumný vzorek tvořilo deset žáků s PAS z 2. stupně ZŠ a středních škol, deset rodičů těchto žáků a deset učitelů angličtiny a dále deset dospělých s PAS. Byl použit záměrný výběr vzorku (Silverman, 2013). Ke sběru dat byly použity dvě metody (polostrukturované rozhovory a kvalitativní dotazníky). Získaná data byla dále analyzována pomocí tematické analýzy (Braun & Clarke, 2006) s pomocí softwaru ATLAS.ti 8.0. Příspěvek přestavil částečné výstupy výzkumu z dat získaných od učitelů, které jsou důležité pro učitele angličtiny jako CJ, ředitele škol a tvůrce politik při rozhodování o přizpůsobení výuky CJ neurodivergentním žákům jak v každodenní praxi, tak na úrovni vzdělávací politiky. |