Informace o publikaci

Důsledek nadužívání digitálních "screen" technologií v raném věku. Virtuální autismus v kontextu postnatálního vývoje mozku

Autoři

OŠLEJŠKOVÁ Hana BYTEŠNÍKOVÁ Ilona

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pediatrie pro Praxi
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Důsledek nadužívání digitálních "screen" technologií v raném věku. Virtuální autismus v kontextu postnatálního vývoje mozku. Pediatrie pro Praxi. Olomouc: SOLEN s.r.o., 2024, roč. 25, č. 4, s. 224-229. ISSN 1213-0494. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.36290/ped.2024.044.
www https://pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-202404-0005_dusledek_naduzivani_digitalnich_screen_technologii_v_ranem_veku_virtualni_autismus_v_kontextu_postnatalniho.php
Doi http://dx.doi.org/10.36290/ped.2024.044
Klíčová slova virtual autism; pseudo-autism; autism; inappropriate use of digital technologies; Intensive Early Screen Exposure; screen technologies; gadget
Popis V průběhu posledních desetiletí zažíváme digitální revoluci. Digitální média jsou součástí našich životů. Dramaticky se zvyšuje čas, který děti tráví před různými "obrazovkami - screens" včetně televizorů, videoher, videoportálů, jako je YouTube, chytrých telefonů, počítačů a dalších "gatget". Je to celospolečenský trend posledních 15-20 let, který navíc dramaticky eskalovala pandemie covidu (1, 2). Výsledky studií a pozorování se shodují v tom, že nadměrná expozice dětí digitálním "screen" technologiím má výrazně negativní dopad na duševní i fyzický vývoj dětí i dospívajících. Termín "virtuální autismus" alias "pseudoautismus" popisuje stav, který je důsledkem extrémní expozice velmi malých dětí "screens technologiím" bez náležitého vyvážení běžnou sociální interakcí "face to face", spánkem, fyzickou aktivitou a komplexní interakcí s reálným světem. "Virtuální autismus" zahrnuje příznaky v duševní oblasti, tedy abnormální kognitivní, behaviorální, jazykový, sociální a emoční vývoj dítěte, jeho zpožďování nebo dokonce i jeho zástavu. Globální kognitivně-behaviorální projev dítěte pak nejen "imituje", ale je získanou poruchou autistického spektra (autismem). Příspěvek připomíná rizika nevhodného nadužívání "screens technologií" u malých dětí z pohledu dětského neurologa a logopeda.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info

K vyhodnocování tohoto webu a k personalizaci obsahu a reklam používáme soubory cookies. Když klikněte na „přijmout cookies", poskytnete nám souhlas k jejich uložení, správě a analýze. Upravit možnosti

Jen nezbytné Přijmout cookies