Informace o publikaci

Dealing with student mistakes in mathematics at primary school

Název česky Práce s chybami žáků ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy
Autoři

JANÍKOVÁ Marcela JANÍK Tomáš PAVELKOVÁ Marie

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Studia paedagogica
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/39517/33447
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2024-2-3
Klíčová slova student mistakes; dealing with mistakes; mathematics instruction; primary school; student questions
Popis Článek se zaměřuje na to, jak učitelé na základních školách pracují s chybami žáků během výuky matematiky. Teoretický rámec zahrnuje konstruktivistickou kulturu výuky a učení a dialogickou výuku. Jsou rozlišeny dvě obecné strategie: vyhýbání se chybám a využívání chyb jako příležitostí k učení. Prezentovaná kvalitativní studie vychází z 24 audiozáznamů z výuky matematiky, doplněných rozhovory se šesti učiteli. Pomocí axiálního kódování jsme dospěli k sedmi kategoriím popisujícím specifické způsoby zacházení s chybami: nereagování na chybu; upozornění žáků na chybu; podpora žáků v prezentaci důkazů; vedení žáků na úroveň, kde nebudou chybovat; rozšiřování sítě matematických znalostí žáků; vytváření příležitostí k prezentaci obsahu za účelem objasnění chyb a poskytování příležitostí pro žáky najít příčinu svých chyb. Zjištění jsou diskutována v kontextu konstruktivistického přístupu k výuce.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info