Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Dealing with student mistakes in mathematics at primary school
Název česky | Práce s chybami žáků ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Studia paedagogica |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/39517/33447 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/SP2024-2-3 |
Klíčová slova | student mistakes; dealing with mistakes; mathematics instruction; primary school; student questions |
Popis | Článek se zaměřuje na to, jak učitelé na základních školách pracují s chybami žáků během výuky matematiky. Teoretický rámec zahrnuje konstruktivistickou kulturu výuky a učení a dialogickou výuku. Jsou rozlišeny dvě obecné strategie: vyhýbání se chybám a využívání chyb jako příležitostí k učení. Prezentovaná kvalitativní studie vychází z 24 audiozáznamů z výuky matematiky, doplněných rozhovory se šesti učiteli. Pomocí axiálního kódování jsme dospěli k sedmi kategoriím popisujícím specifické způsoby zacházení s chybami: nereagování na chybu; upozornění žáků na chybu; podpora žáků v prezentaci důkazů; vedení žáků na úroveň, kde nebudou chybovat; rozšiřování sítě matematických znalostí žáků; vytváření příležitostí k prezentaci obsahu za účelem objasnění chyb a poskytování příležitostí pro žáky najít příčinu svých chyb. Zjištění jsou diskutována v kontextu konstruktivistického přístupu k výuce. |