
Role školního sociálního pedagoga v kontextu managementu chování žáků základní školy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Školní prostředí představuje klíčový rámec pro vývoj žáků nejen v akademickém, ale také v sociálním a emočním kontextu. V této souvislosti hraje školní sociální pedagog klíčovou roli v podpoře pozitivního chování žáků a efektivního řízení jejich chování. Příspěvek představuje klíčové aspekty této problematiky. Prvním bodem je identifikace hlavních výzev v chování žáků a význam role sociálního pedagoga při jejich řešení. Dále byly představeny preventivní strategie a intervence, které sociální pedagog využívá k prevenci sociopatologických jevů. Prezentovaná data jsou dílčím výsledkem smíšeného výzkumného designu (především jejich kvalitativní část). Sběr dat proběhl formou dotazníků a rozhovorů se sociálními pedagogy v praxi. Doplňkovou metodou bylo zúčastněné pozorování. Analýza dat proběhla formou kvalitativní obsahové analýzy. Závěrečná část příspěvku je věnována spolupráci sociálního pedagoga s učiteli, vedením školy a rodiči, s cílem vytvořit komplexní a účinný systém v kontextu managementu chování žáků dané školy. Zdůrazňujeme také význam týmové spolupráce a komunikace mezi všemi aktéry edukačního procesu. |