
Irritierende Unterrichtserfahrungen im DaF-Unterricht und ihre konstruktive Reflexion an tschechischen und slowakischen Universitäten
Název česky | Iritující zkušenosti s výukou němčiny jako cizího jazyka a jejich konstruktivní reflexe na českých a slovenských univerzitách |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | 2024: Sonderband 1. Germanistische Kulturwissenschaften in der Praxis |
Doi | http://dx.doi.org/10.18778/2196-8403.S1.05 |
Klíčová slova | cultural irritation; German lecturers at Czech and Slovak universities; discourse analysis; focus group analysis; discourse awareness |
Popis | Lektoři, kteří vyučují němčinu jako cizí jazyk na univerzitách po celém světě v rámci Německé akademické výměnné služby (DAAD) a Rakouské agentury pro vzdělávání a internacionalizaci (OeAD), se setkávají se studenty, kteří si někdy vytvoří jednoduché kulturní interpretační vzorce, což může vést k iritacím během výuky. Tento článek je pokusem systematicky se s těmito iritacemi vypořádat. Za tímto účelem jsou prezentovány výsledky sběru dat, ve kterém byli pomocí online dotazníku dotazováni lektoři OeAD a DAAD v České republice a na Slovensku. Výpovědi studentů byly zíksány v rámci skupinového rozhovoru. Obě skupiny odpovídaly na otázky, zda zúčastnení zažili nepříjemné situace při výuce a jak probíhaly a jak se s nimi zacházelo. Lektoři i studenti pak uvažovali nad tím, jak konstruktivně řešit takové situace v budoucnu. |