
Krize ontologie – výzva edukace
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Časopis Pedagogika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/3184 |
Doi | http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2023.3184 |
Klíčová slova | ontology; crisis; philosophy of education; philosophy of education; atomism; Kuhn; Lakoff; Hejdánek; Latour; Šíp |
Popis | Studie vychází z reflexe současné dominantní filosofie edukace jako atomisticky redukovaného chápání skutečnosti. Tato redukce byla v době průmyslové revoluce a rané moderny mimořádně produktivní, ale současně vede k omezené schopnosti edukačně vhodně reflektovat komplexní fenomén. Studie se v tomto bodě opírá především o koncepty nepředmětného a předmětného myšlení u Hejdánka. Východisko vidí v pojetí ontologie procesuální a ekologické, tak jak o ní uvažují Šíp, Lakoff a Latour. Studie se opírá o Kuhnův model vývoje vědy a vychází z něj v analýze dvou – v prostředí školy existujících – fenoménů, totiž globální ekologické krize a formování identity, ve kterých důraz na entitní pojetí vede k nemožnosti se s těmito fenomény vypořádat. Závěrečná část studie upozorňuje na vybrané konceptualizace, které vedou k možnosti opuštění pouze atomistické redukce ontologického popisu světa a nabízejí perspektivy více multiparadigmatického, procesuálního chápání edukace. |
Související projekty: |