Informace o publikaci

Developing Reading Skills Through Reading Workshops : Building A Reading Community In Primary Schools

Název česky Rozvoj čtenářských dovedností prostřednictvím čtenářských dílen : Budování čtenářské komunity na základních školách
Autoři

FOJTÍKOVÁ Petra

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Rozvoj čtenářské gramotnosti představuje v kontextu základního vzdělávání významnou výzvu, zejména s ohledem na rostoucí vliv digitálních médií na čtenářské návyky dětí. Čtenářské dílny, definované jako systematicky organizované aktivity zaměřené na čtení, interpretaci a diskusi o literárních textech, nabízejí účinný přístup ke zvyšování čtenářských kompetencí a podpoře čtenářské komunity. Tento příspěvek se zaměřuje na realizaci čtenářských dílen na nižším stupni středních škol v České republice, kde zatím nejsou běžnou součástí vzdělávacího procesu. Důraz je kladen na metodické přístupy, které podporují aktivní účast žáků, rozvoj kritického myšlení a posílení spolupráce v rámci třídy. Předkládaná studie vychází z kvalitativního výzkumu provedeného mezi učiteli českého jazyka na nižším stupni gymnázia, tj. učiteli pracujícími se žáky ve věku 11 až 15 let. Výzkum analyzuje způsoby začlenění čtenářských dílen do hodin literatury, přičemž se zaměřuje zejména na výběr vhodných literárních textů, aplikaci metodické práce s texty a podporu čtenářské reflexe prostřednictvím diskuze a písemných výstupů. Dalším klíčovým aspektem je budování čtenářské komunity, která zahrnuje nejen žáky a učitele, ale také širší okolí školy a rodiny žáků. Dílny čtení poskytují prostor pro komplexní rozvoj čtenářských dovedností, od základního porozumění textu až po schopnost hloubkové analýzy složitějších literárních děl. Výzkum zkoumá různé přístupy k realizaci těchto aktivit a zároveň zohledňuje individuální potřeby žáků s různou úrovní čtenářské gramotnosti. Empirická data ukazují, že čtenářské dílny zvyšují motivaci ke čtení díky možnosti žáků vybírat si texty na základě osobních preferencí a aktivnímu zapojení učitele. Příspěvek rovněž představuje konkrétní didaktické strategie a výukové aktivity, které podporují rozvoj čtenářských kompetencí a vztah žáků k literatuře. Tyto metody zahrnují individualizovanou četbu založenou na osobních zájmech, kolektivní interpretaci textů prostřednictvím strukturovaných diskusí, tvůrčí psaní jako prostředek sebereflexe a využití digitálních nástrojů pro literární výchovu. Zvláštní důraz je kladen na rozvoj kritického myšlení prostřednictvím analytických diskusí, hloubkových interpretací textů a vytváření originálních výkladů. Na závěr jsou diskutovány výzvy a perspektivy spojené s realizací dílen čtení v různých vzdělávacích kontextech, včetně řešení organizačních a časových omezení a hledání účinných forem spolupráce mezi školami a rodinami.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info