
Využití testovacích aplikací ve výuce chemie na gymnáziích v ČR
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Nedílnou součástí učitelské profese je pravidelná kontrola plnění výukových cílů. Jako nástroj objektivního hodnocení výsledků výuky může sloužit didaktický test. Vedle klasické psané formy jsou dnes dostupné i elektronické varianty pedagogické diagnostiky. Právě jejich využití ve výuce chemie se věnuje představená kvantitativní studie. Výzkum měl formu dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo více než 250 gymnaziálních učitelek a učitelů chemie ze všech 14 krajů ČR. Cílem bylo zmapování současné zkušenosti vyučujících chemie s využitím aplikací umožňující tvorbu testů a kvízů (jako jsou např. Kahoot!, Quizziz, Socrative, Wordwall, Google Forms, Microsoft Forms). Dotazník byl sestaven na základě předvýzkumu v podobě polostrukturovaných rozhovorů s 12 gymnaziálními vyučujícími chemie. Kromě personálních charakteristik respondentů zkoumal dotazník jejich zkušenost s využitím testovacích aplikací ve výuce chemie (např. jak často a za jakým účelem je využívají). V druhé části dotazníku respondenti hodnotili jednotlivé aplikace z hlediska využitelnosti ve výuce a také vyjadřovali názor na to, které vlastnosti a funkce těchto aplikací jsou pro ně důležité. Formulované hypotézy spočívaly v tom, zda existuje vztah mezi sledovanými proměnnými jako je podíl osobní zkušenosti mezi učiteli, četnost využití, nebo počet testovacích aplikací, které daný respondent zná s jeho osobními charakteristikami (pohlaví, věk a délka praxe, dosažené vzdělání, region apod.). Dále bylo cílem odpovědět, jestli existuje časová souvislost mezi zkušeností učitelů s testovacími aplikacemi a dobou distanční výuky. V neposlední řadě by měly výsledky studie ukázat, které aplikace učitelé v roli uživatelů preferují. |