
Aspects of the Use of Artificial Intelligence in the Work of Teachers of Vocational Subjects in Secondary Schools
Název česky | Aspekty využití umělé inteligence v práci učitelů odborných předmětů na středních školách |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2025 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | R&E-SOURCE Open Online Journal for Research and Education |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://journal.ph-noe.ac.at/index.php/resource/article/view/1399/1368 |
Doi | http://dx.doi.org/10.53349/re-source.2025.is1.a1371 |
Klíčová slova | Vocational Education, The Fourth Age, Teacher Training, Artificial Intelligence |
Popis | Předložená studie je zaměřena na specifika odborného vzdělávání a další profesní vzdělávání učitelů odborných předmětů v podmínkách čtvrtého věku a umělé inteligence. Cílem předložené výzkumné studie je vymezit AI ve vztahu k využití v podmínkách odborného vzdělávání a dále prezentovat hlavní výzkumná zjištění v oblasti využití AI v práci učitelů v odborném vzdělávání na vybraných středních školách v České republice. V první části jsme vymezili řešenou problematiku a zmapovali aktuální možnosti využití umělé inteligence (AI) v podmínkách odborného vzdělávání. V další části prezentujeme hlavní výzkumná zjištění v oblasti využívání AI v práci učitelů odborných předmětů na středních školách ve vybraných oblastech České republiky v roce 2024. Výsledky výzkumu ukázaly, že dvě třetiny dotazovaných učitelů umělou inteligenci ve výuce nevyužívá. Třetina ji aktivně využívá. Dále výzkum prokázal, že statisticky významná většina učitelů však umělou inteligenci ve výuce využívá nebo chce využívat a jsou připraveni se v této oblasti dále vzdělávat. |