Informace o publikaci

Zátěžové situace dětí ve škole a způsoby jejich zvládání

Autoři

POLEDŇOVÁ Ivana STRÁNSKÁ Zdenka VÍZDALOVÁ Hana ZOBAČOVÁ Jarmila

Rok publikování 2003
Druh Článek ve sborníku
Konference Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání: 11. výroční mezinárodní konference ČAPV: Sborník referátů [CD-ROM]
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Psychologie
Klíčová slova stress; coping
Popis Ve výzkumu psychické zátěže jsme se pokusili analyzovat Školní zátěž dětí z hlediska jejich subjektivního prožívání. Výzkum byl proveden u 203 žáků základních škol ve věkovém rozmezí 9 - 15 let. Z výzkumu vyplynulo, že nejvýznamnějším zdrojem psychické zátěže žáků ve škole je oblast školní výkonnosti a šikana a strach ze spolužáků. Způsoby zvládání psychické zátěže jsme zjišťovali návrhem řešení typických školních zátěžových situací vnímaných dětmi jako ovlivnitelných , resp. neovlivnitelných.Předpokládali jsme, že ovlivnitelnost, resp. neovlivnitelnost situace bude spojena s odlišnými mechanismy zvládání. Potvrdila se naše hypotéza, že v situacích , které jsou vnímány jako ovlivnitelné, se projevuje převážně zvládání zaměřené na problém - jako hlavní strategie zvládání zátěžových situací se objevily aktivní zvládnutí situace, strategie hledání sociální opory a snaha o změnu vlastní osobnosti.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info