
Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Obecně chemické a fyzikálně chemické znalosti absolventů vysokoškolských chemických oborů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2004 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Obecná chemie; fyzikální chemie; test |
Popis | Obecná a fyzikální chemie patří ke klíčovým chemickým disciplínám. Malá aktivní provázanost těchto oborů ve vysokoškolské výuce s jinými na ně navazujícími chemickými disciplínami však může velmi snižovat jak motivaci studentů ke studiu, tak i efektivnost výuky, což bylo předmětem v příspěvku rozebíraného testování. Ukázalo se, že schopnost VŠ studentů absolventských ročníků chemických oborů (budoucí učitelé chemie na ZŠ, budoucí učitelé chemie na SŠ a budoucí chemici odborníci) řešit různé druhy jednoduchých teoretických úloh z chemie na úrovni ZŠ byla poměrně nízká a u všech tří skupin respondentů přibližně stejná. Úspěšnost se pohybovala podle druhu problematik mezi 18 % (chemické výpočty) až 62 % (definice, základní chemické pojmy). Významnější rozdíly mezi jednotlivými skupinami respondentů byly nalezeny jen u chemických výpočtů. Dále se potvrdilo, že řešení uzavřených položek je pro studenty podstatně snadnější než samostatná tvorba odpovědí na položky otevřené a že značnou roli tu hraje vyjadřovací schopnost studentů. Pro potvrzení výsledků testu je plánováno rozšíření testování i na některé další vysoké školy připravující chemiky. |