
Laboratorní cvičení z anorganické chemie: multimediální studijní materiál
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2004 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | laboratory training; inorganic chemistry; multimedia study material |
Popis | S ohledem na podstatné zkrácení hodinové dotace pro laboratorní cvičení z anorganické chemie bylo nutno kompletně přeorganizovat výuku, zefektivnit přípravu studentů na práci v laboratoři a umožnit návrat studentů k některým pozorováním i mimo laboratoř. Z toho důvodu byl vypracován nový studijní materiál, který kromě obvyklých pracovních návodů obsahuje také fotodokumentaci sestavených aparatur, barevné fotografické záznamy výsledků některých analytických důkazových reakcí (zejména plamenové zkoušky) a videozáznamy některých časově náročných, obtížnějších, finančně nákladnějších nebo méně bezpečných reakcí (bengálské ohně, aluminotermie apod.). Studijní materiál byl s ohledem na očekávané finanční možnosti absolventů studia (učitelů chemie na ZŠ a v nižších ročnících víceletých gymnázií) záměrně vytvořen pomocí co nejjednoduššího technického vybavení (digitální fotoaparát) i co nejdostupnějšího software (program Malování standardní součást Microsoft Office, program Quick Time volně stažitelný z Internetu). Záznamy pod vedením vyučujícího vytvořili studenti druhého ročníku. Očekává se využití studijního materiálu nejen ve výuce anorganické chemie, ale i v didaktice chemie (rozbor předností i nedostatků záznamů ve vytvořeném materiálu, pokusy o samostatnou tvorbu analogických materiálů). |