Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Zdravá záda-nezbytný předpoklad zdravé výuky.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2005 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník z celostátní konference s mezinárodní účastí XXXIII. Ostravské dny dětí a dorostu. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | back; spinal column ; defect; excercises; muscle ; prevention |
Popis | Jedním z hlavních zdravotních rizik pedagogického procesu je nedostatek pohybu. Ohroženi jsou jak žáci, tak i učitelé. Sočuasný životní styl a nedostatek pohybové aktivity výrazně přispívají k rozvoji vadného držení těla, zejména u dětí povinné školní docházky.Dítě představuje intenzivně rostoucí a vyvíjející se organismus s bytostnou potřebou pohybu. Škola s sebou nese riziko imobilizace, vzniku nevhodných pohybových návyk a zvýšené statické zátěže. Též dlouhé sezení v domácím prostředí (úkoly, práce a hra na počítai, sledování televize, videa) s sebou přináší zvýšenou pravděpodobnost vzniku problémů se zády. Situaci komplikuje ergonomicky nevhodně uzpůsobený školní nábytek, svalové dysbalance, obezita, jednostranné přetěžování.Úkolem rodičů i pedagogů by mělo být vedení dítěte k pravidelnému, rozmanitému pohybu, podporování jeho správných životních návyků, k úloze školy patří vysvětlení významu pohybu, vhodné využití hodin i přestávek, kroužků, mimoškolních akcí, podpora správného držení těla. Náš průzkum na školách zaměrený na vady páteře signalizuje v této oblasti ne příliš dobrou situaci a to jak v oblasti poruch držení těla a vznikajících vad páteře, tak i v samotné informovanosti pedagogogů. Přitom včasně zahájená prevence a nápravná opatření ještě před organickým poškozením pohybového systému navracejí harmonii v systému kvalit zdraví, zlepšují kvalitu života, dovolují vyšší pohodu při učení i v práci. Zanedbatelné nejsou ani ekonomické důsledky, jako např. nižší spotřeba léků a výdaje na nemocenskou, méně prostonaných dnů, rychlejší návrat do aktivního života, atp.). |
Související projekty: |