Informace o publikaci

Teorie vývoje a měření sebepojetí u dětí

Autoři

KONEČNÁ Věra

Rok publikování 2006
Druh Článek ve sborníku
Konference Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Psychologie
Klíčová slova self-concept; self-esteem; childhood
Popis Cílem mého příspěvku bylo představit teorii vývoje sebepojetí u dětí Susan Harterové a také metod vycházejících z této teorie, které umožňují zjišťování úrovně sebepojetí ve specifických oblastech dětí předškolního věku, i generalizované sebehodnocení u dětí školního věku. Uvedli jsme také první zkušenosti s adaptací těchto amerických dotazníků v našich podmínkách. Využití obrázkových škál se jeví jako poměrně spolehlivé, stejně jako Škála chování dítěte, kterou vyplňuje učitel. Nejproblematičtější se jeví odhady reliability u dotazníku pro školní děti. Před dalším využitím metody doporučujeme úpravu některých položek a další ověření jejich spolehlivosti. Zároveň zdůrazňujeme možnosti administraci této škály až u školních dětí starších osmi let nebo žáků třetích tříd. Aktuálně pracujeme na úpravách metod a pilotážním šetření k ověření užitečnosti těchto změn. V budoucnu bychom rádi použili tyto metody v navazujícím výzkumu nadaných dětí s poruchami učení, u kterých se sebepojetí jeví nižší (zejména v oblasti školních dovedností a sociální akceptace), než u dětí nadaných.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info