Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Teachers profession and teachers stress
Název česky | Profese učitele a učitelský stres |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2007 |
Druh | Prezentace v oblasti VaV (AV tvorba, WEB aplikace apod.) |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Učitelství je profese s dlouhou tradicí a vyvíjelo se od zaměstnání k profesi a o tom, zda jde o pouhé speciální dovednosti či o zcela konkrétní povolání (profesi) se vedou spory dodnes. Určitým kompromisem je charakterizování učitelství jako semi-profese, i když země s velkou kulturní tradicí vždy chápali učitelství jako profesi se speciálně definovanou a náročnou přípravou. Jednou z možností vymezení učitelské profese včetně celé přípravy na tuto profesi je pohled z hlediska profesních nároků. Zde se setkáváme s fenoménem učitelského stresu, který představuje specifický komplex stresů a stresových reakcí, které zajímavě učitelství charakterizují a umožňují určité pochopení podstaty této profese. V učitelském stresu rozlišujeme složku: 1. fyzickou 2. senzorickou 3. kognitivní 4. emocionální 5. sociální Naše více než desetileté výzkumy ukazují, že při výzkumu učitelského stresu je důležité sledovat genderové kritérium, které se ukázalo závažnější než délka praxe či učitelská aprobace. Neočekávaně vysoká se ukázala fyzická zátěž učitelské profese, která dosahuje středních hodnot srovnatelných s prací řidiče, prodavače či stavbyvedoucího. Fyzická zátěž sice obecně výkon práce učitele neznemožňuje, ale její nezvládnutí snižuje kvalitu pedagogického působení. Další závažné stresy vykazuje učitelská profese v oblasti emocionality, a to zejména u žen. Pokud se objevuje sociální stres spolu s emocionálním, dochází k významnému vzájemnému posilování. U učitelů-mužů nacházíme zvýšené hodnoty stresu senzorického a kognitivního. Domníváme se, že učitelská profese je dobře pochopitelná a vymezená přes studium stresu a práce se stresem může být jedním ze základních opatření při udržování kvalitního pedagogického výkonu. |
Související projekty: |