Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | didactic; education; experience; teaching; pedagogical content knowledge |
Popis | Článek analyzuje pojmy "fenomén" a "fakt" z hlediska oborových didaktik. Cílem je ujasnit používání těchto pojmů s ohledem na jejich operacionalizaci pro empirický výzkum vzdělávací praxe. Analýza vztahu pojmů "fenomén" a "fakt" oborovým didaktikám umožňuje teoreticky vysvětlovat realitu vyučování a učení založeného na žákově zkušenosti, tj. na jeho před-porozumění učivu. Pro oborové didaktiky v komunikačním pojetí jsou empiricko-výzkumnými fakty výrazové struktury, tj. verbální, věcné, pohybové a jiné obsahové reprezentace. Pro výuku má smysl jen taková struktura, která nepřekračuje hranice "významového kanálu" spojujícího výkon žáka s analogickým výkonem experta v daném oboru. Autoři zavádějí termín "vzdálenost výrazové struktury"; čím je tato pomyslná vzádlenost větší, tím náročnější je didaktické propojení žákovy zkušenosti s analogickým expertním výkonem. |