Informace o publikaci

Drogy na MU, aneb Berou, neberou ?

Autoři

KACHLÍK Petr HAVELKOVÁ Marie

Rok publikování 2007
Druh Prezentace v oblasti VaV (AV tvorba, WEB aplikace apod.)
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Pomocí anonymního dotazníkového šetření bylo provedeno oslovení reprezentativního vzorku 9993 respondentů ze všech 9 fakult MU Brno. Dotazník sestával z 21 položek, zaměřených na vlastní celoživotní zkušenosti studentů s alkoholem, tabákem, černou kávou a jinými látkami, jejich užití v posledních 6 měsících a 30 dnech, postoje ke drogám, základní socioekonomické ukazatele. Odpovědi byly elektronicky zaznamenány a statisticky zpracovány. Ukázalo se, že tři čtvrtiny respondentů mají vlastní celoživotní zkušenost s tabákem, 99 % s alkoholem, 85 % s černou kávou, 60 % s marihuanou, čtvrtina s hašišem, 13 % s halucinogeny, 8 % s tlumivými léky non lege artis, desetina s tanečními drogami, 38 % někdy hrálo na automatech. V případě ostatních kontrolovaných látek (vč. tzv. těžkých drog) jejich celoživotní prevalence nepřesáhla 5 %. Častější konzumace byla zaznamenána zvl. u konopí, některých halucinogenů a tlumivých léků. Dotazovaní si některé látky mohou poměrně snadno obstarat, dokonce i na akademické půdě MU, kde byla zaznamenána aktivita dealerů.. K nejčastějším důvodům experimentů s návykovými látkami patří zvědavost, touha po navození neobvyklých a příjemných pocitů, potřeba záměrné stimulace či útlumu, zlepšení psychického stavu, potřeba družnosti. Zarážející jsou značně tolerantní postoje vysokoškoláků k některým rizikovým aktivitám, jako např. k rekreační i pravidelné konzumaci konopí a pokusům s jinými tzv. lehkými drogami. Za varující je nutno považovat rozpor mezi znalostmi o návykových látkách a postoji k jejich užívání. Polovina souboru by schvalovala legalizaci některých látek k lékařskému využití, čtvrtina pak legalizaci lehkých drog všeobecně. Studenti právnické, filosofické a ekonomicko-správní fakulty si méně připouštějí problémy spojené s tzv. měkkými drogami, též jejich dostupnost je snazší. Studenti pedagogické a lékařské fakulty jsou opatrnější, rozvážnější, což dokazuje důležitost výchovy ke zdraví a prevenci v pre- i postgraduální výuce.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info