Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Tvořivost ve vzdělávání žáků
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2008 |
Druh | Odborná kniha |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Předložená studie je věnována problematice rozvoje samostatnosti a tvořivosti žáků základních škol. Využitelná je však i ve výuce na středních i vysokých školách. Zejména obecné principy rozvoje tvořivosti žáků jsou aplikovatelné ve výuce jakéhokoliv předmětu. Po úvodu, ve kterém je obhajováno zvolené téma, následuje první kapitola věnovaná historii zkoumání tvořivosti. Předmětem zájmu druhé kapitoly je zejména psychologická podstata samostatnosti a tvořivosti žáků. Kapitola se zaměřuje na vymezení problému z více úhlů pohledu, které analyzuje a vyvrcholením je zaujetí vlastního stanoviska autora. V kapitole jsou řešeny mimo jiné i tyto dílčí problémy: podstata tvořivostí, strukturní prvky tvořivosti, identifikace tvořivosti, sociální prostředí a tvořivost a vztah nadání a tvořivosti. Třetí kapitola řeší otázky vztahující se k objektivním a subjektivním podmínkám tvůrčího procesu a otázky bariér tvůrčí aktivity jako protiklad předešlého. Čtvrtá kapitola je věnována otázkám tvořivého vyučování. Největší pozornost byla věnována zejména vyučovacím metodám rozvoje samostatné a tvůrčí práce žáků. Snahou autora bylo zachytit nejnovější poznatky v této oblasti a vyjádřit se k dosud popsaným postupům, které mohou vést k rozvoji tvořivosti u žáků. Pátá kapitola poskytuje čtenáři v nejkonkrétnější rovině ukázky možné realizace tvůrčích hodin formou konkrétních rámcových písemných příprav z matematiky, fyziky a praktických činnosti na druhém stupni ZŠ. Popsané příklady mohou být inspirativní i pro učitele ostatních předmětů na základních i středních školách. Poslední šestá kapitola je stručným zamyšlením nad otázkou tvořivé školy. Autor si zde dovoluje konstatovat, že na našich základních i střeních školách není přiliž vhodné prostření pro naplňování cílů tvořivé výuky. Jako klíčový se jeví problém přetíženosti pedagogů mnoha povinnostmi, které jim neumožňují věnovat mnoho prostoru vzdělávání v této oblasti a přípravě a realizaci rozvoje tvořivosti žáků v komplexnější a zaměřenější podobě, než je tomu dosud. Pokud bychom tuto oblast sledovali výzkumně jistě bychom našli mnoho výjimek. Avšak výše zmíněné problémy tomu přiliž nepřejí. Nadějí by se mohla stát právě probíhající kutikulární reforma a zavádění Rámcových vzdělávacích programů na základních i středních školách, ve kterých jsou požadavky rozvoje aktivní, samostatné a tvůrčí aktivity žáků pevně zapracovány. |