Informace o publikaci

Biorytmy, jejich význam pro zdraví a jejich využití v pedagogickém procesu

Autoři

HAVELKOVÁ Marie

Rok publikování 2008
Druh Článek ve sborníku
Konference KALOKAGATHIE XI. .In Kachlík, Petr - Mužík, Vladislav.Program Zdraví 21 a výchova ke zdraví 2008.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Biorhythms - living systems adaptation - the circadian biorhythm - health - pedagogical praktice - teachers - students.
Popis Biorytmy patří k regulačním mechanismům, které fungují ve všech živých systémech. Jsou odpovědí na cyklující změny prostředí, ve kterém živé systémy fungují, jsou tedy výrazem adaptace těchto systémů. Pro organizmy jsou některé z biorytmů tak důležité, že pro ně existuji v genotypech jedinců příslušné geny. Charakter biorytmů patří k základním dědičným druhovým vlastnostem. U člověka nejdůležitější je biorytmus tzv. cirkadiánní. V těle savců (tedy i člověka) pro tento biorytmus existuje mechanizmus, nazvaný centrální biologické hodiny. Tyto hodiny řídí cyklický, střídající se nástup funkce a odpočinku jednotlivých soustav našeho těla v průběhu jednoho dne, tedy 24 hodin. Cirkadiánní biorytmus tedy zaručuje, že si všechny složky našeho těla postupně ve vhodném čase odpočinou, tedy zregenerují a poté opět ve vhodný čas nastupují k plnému výkonu. Nerespektování existence biorytmů znamená pokles výkonu našeho těla, dokonce i vážné porušení našeho tělesného i duševního zdraví.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info