Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Institucionální limity intermodální konkurenceschopnosti železniční dopravy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Increasing the Competitiveness of the European Rail System |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.transporteconomics.eu |
Obor | Ekonomie |
Klíčová slova | railway transport; unbundling; intermodal competition |
Popis | Vzhledem k tomu, že unbundling znamená prakticky vyvedení tzv. utopených nákladů a značné části fixních nákladů z rozpočtů jednotlivých dopravců, zvýšení celkových nákladů odvětví způsobí zátěž veřejných rozpočtů, z nichž budou náklady infrastruktury a případné dotace provozu hrazeny. Faktory, které mohou potenciálně ohrozit výsledný efekt reformy založené na unbundlingu můžeme shrnout do čtyř oblastí: (i) existence úspor z rozsahu a ze struktury, (ii) ohrožení alokační efektivnosti odtržením rozhodování o infrastruktuře od dopravců, (iii) existence úspor z hustoty dopravy, a (iv) působení intermodální konkurence. Tento text si klade za cíl identifikovat na základě poznatků ekonomické teorie i praktických zkušeností s železničním provozem problémy, které mohou být unbundlingem způsobeny. |
Související projekty: |