Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Types of responsibility in adolescence
Název česky | Typy odpovědnosti v adolscenci |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | International Journal of Psychology |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | responsibility adolescence parents |
Popis | Cílem práce je na pozadí utváření odpovědnosti adolescenty ve věku 15 -19 let popsat a vysvětlit jejich ochotu pomáhat druhým lidem. V tomto věkovém období si mladí lidé začínají odpovědnost spojovat nejen s právem nezávisle se rozhodovat, ale také s nutností nést důsledky. Ve velké míře se v tomto období vymezují vůči svým rodičům. Převzetí této odpovědnosti je nezbytným předpokladem participace na veřejných záležitostech a odpovědného chování vůči jiným lidem, které se projeví schopností porozumět jejich problémům a ochotou pomoci jim. Soubor a metodika Výzkumný soubor tvořilo 112 osob (63 chlapců a 49 dívek, věk v rozsahu od 15 do 19 let), žáků odborného učiliště. Adolescenti deklarovali úroveň utváření a přejímání odpovědnosti v různých kategoriích situací na škále, jejíž póly tvoří na jedné straně plná vlastní odpovědnost, na druhé straně plná odpovědnost rodičů. Dále posuzovali sebe i své přátele, odhadovali úsudek svých přátel a podrobně popisovali vzájemnou pomoc. Výsledky Pomocí faktorové analýzy jsme rozlišili tři skupiny oblastí života (životních situací), za něž lidé v průběhu adolescence přejímají odpovědnost odlišným způsobem. Trávení volného času, oblékání, výběru kamaráda a partnera tvoří oblasti života, které jsou adolescenty považovány za autonomní prostor. V druhém okruhu oblastí života, mezi něž se řadí zejména školní výkon a profesní příprava, dochází k přenášení odpovědnosti rodičů na mladého člověka, ale značná odpovědnost zůstává na rodičích. Naopak, adolescenti přenechávají na rodičích odpovědnost za finanční zajištění, bydlení. Deklarování vlastní odpovědnosti v těchto třech kategoriích životních situací jsme vyjádřili ve vztahu k posouzení spolužáků a jejich ochotě pomoci v různých situacích. Závěry Respondenti uváděli vyšší míru odpovědnosti v situacích, v nichž se jednalo o bezprostřední vztah s vrstevníky. Oproti tomu relativně nižší vlastní odpovědnost připouštěli v situacích, které se týkaly jejich výkonu. |
Související projekty: |